Er du underviser?

I disse år er Iværksætteri, Innovation og Entrepesørskab ved at komme på skoleskemaet. Her kan du med 10 minutters butik bruge en rigtig virksomhed som afsæt til dette projekt.

Hvis eleven kan se at deres butik får kunde, vil der være en motivation til at lære hvordan de kan udvikle deres forretningskoncept.

Især vil jeg anbefale at eleverne bruger en Blogspot blog, som er den gratis mulighed der er nemmest at gå til. (Bemærk at i Blogspot kan man også få google reklamer under fanen ”tjen penge”, men at den kræver at eleverne er mindst 18 år) Dette kræves ikke af partner-ads, hvor alle reklameaftaler er en aftale mellem den konkrete butik og annoncøren. Alternativt er wordpress den platform jeg bruger til denne side. Fælles for disse sider er at du selv ejer indholdet og kan tage det med dig. På de fleste andre “gratis” tjenester frasiger du dig ejerskabet til dit indhold.

I alle moderne virksomheder er sociale tjenester også en vigtig del. Men for langt de fleste, vil de sociale tjenester ikke være der de tjener penge, men hvor de skaber netværk og kan henvise til det de i virkeligheden tjener penge på.

Med denne type projekt bliver det meget synligt hvilket socialt netværk den enkelte elev har. Dette bør indtænkes positivt, så man som underviser ikke belønne familieforhold og amoralsk adfær, men elevens evne som iværksætter.
Alt indtægt fra siden den første måned, (som ikke kan henvises til egne køb) er usædvaneligt godt. Normalt vil det tage måneder at få en læserskare der er stor nok til at få reklameklik.

Bedømmelseskriterier kan være.

Konceptet
                      Er der en rød tråd
                      Kvalitet af indhold
                      Har siden værdi (Create Value)
Liv på sitet
                      Antal besøgende
                      Udvikling over tid
                      Er der kommentarer?
                                           
Markedsføringstricks

Kan man findes på google?
Er der en bevidst strategi i forhold til at optimere søgning.

Klassisk brøler: kun reklamer som ingen vil se og ingen værdi.

Hele pointen i ”10 minutters butik” er at eleverne skal se at det tager tid og meget arbejde at opbygge en virksomhed. Men at alle kan gøre det.

Desuden vil man skabe et projekt som bliver nemt for eleven at tage med hjem, og et projekt som ikke vil være surt at lave lektier i. Hvis de gør det godt vil det skabe en (lille) stabil ekstraindtægt for eleven.